Monday, October 17, 2011

Black Canyon Coffee!!!

hai hai...
pernah dengar black canyon coffee before ni?? aku 1st time dengar n rasa coffee dia time pulang dari krabi last month. time tu sementara tunggu flight kat airport krabi, the only cafe yang ada hanya lah black canyon.. and time tu hujan lebat gila n memang kebuluq gila+duit dah suam2 kuku kitorang pon beli air panas kat situ untuk buat megi ala2 megi cup and hanya mampu beli air dia.... boleh scroll2 usya kejadian pada hari tersebut...
 ni megi mangkuk dia perisa tomyam aku beli kat 7-11 masa kat krabi..tak tau kenapa ada instinct nak beli megi ni mayb sebab teringin nak rasa sama tak dengan megi kat sini kot.. n tak sempat pon nak makan masa kat sana so hangkut bawak balik rupe2nya kebuluran masa tunggu flight.. memang rejeki lah..beli air panas dekat black canyon cost me rm1 kauuuuuu!!! tak pe lah..dari aku beli megi atas air asia jadi rm7 kan....
rasanya: nyummy nyumm!! memang tomyam kung...hirup sampai ke titisan terakhir....tapi tak pasti lah kalau sebab memang tengah kebuluran time ni
* megi yang aku mention=instant noodle...bikan jenama megi ye
**megi ni aku pilih yang ada halal thai punya..dun worry~

 Mocha Ice Blanded/ 80 baht=RM8
n demi cinta ku kepada kopi aku koret2 juga purse aku sampai dapat 80baht nak try mocha dia... setakat ni, mocha yang paling sedap pernah aku rasa!! kau memang berjaya kalahkan starbuck... honestly kau telah menjatuhkan starbuck gedebuk2 ke tingkat bawah apabila aku merasai diri mu~~
apa punya ayat ni...haha...tapi apa yang special ialah rasa bitter coffee tu domain dari rasa coklat...masa sedut kopi ni kau akan rasa coklat bila coklat rice/biji coklat tersedut sekali..so kunyah2...pahit kopi cecair+manis lemak coklat pepjal=balance of nature.....memang marvelous~ 

a drink from paradise available on earth....aku stuju!!!!!


ok..tu baru intro...sebenarnya last sabtu aku jumpa kedai dia kat alamanda...so perasaan teruja membuak2 untuk mendapatkan kembali perasaan gembira sebulan yang lalu...
so sedikit hasutan terhadap en.Iky berjaya menyeret beliau ke dalam kedai ini disamping berjaya mengepow dia sepanjang hari mengedet itu....alhamdulillah~

BLACK CANYON COFFEE
Lokasi: Bersebelahan foodcourt alamanda, putrajaya
Jenis: cafe, kopi2, makanan thai, western, soup, salad etc...macam2 ada

 the menus
ada 2 jenis menu siap da diseperate kan siap2 untuk beverage n food...menu dia besar siap ada penerangan tentang selective menu so that kalau orang jakun macam aku ni nak study menu2 dia memang sesuai lah...bukan aku sorang je..kot2 foreigner tak tau pekejadahnya tomyam ke phad thai ke takyah lah waiter2 dia susah2 nak explain...beside waiter2 dia tu gaya2 bangla je kebanyakannya rupenya... 50-50 malay n english...so ko buat assumption je lah kalau dia terang tu..
masa aku belek2 menu ni lah baru aku tau rupa2nya kedai ni asalnya dari thailand... patot pon menu dia banyak masakkan thai..
* abaikan tangan en.iky nak interprem jugak tuh

 the cikedis
kalau kat umah aku makanan2 kunyah2 dipanggil cikedis.. kat rumah korang panggil apa?? masa sampai bendalah ni en.Iky buat muka terkujat gila..eh, tak order pon..n air dia dah la nampak gaya2 macam 1 shot drink gitu...rupa2nya ini apa yang kami dapat konon2nya sempena menunggu lama makanan tak sampai lagi...padahal baru duduk 5 minit je pon.. gila baik punya service..dia bagi jasmine tea n biskut huruf2 tu.. sambil borak2 cicah2...seronot2..dah la time 2 baru lepas hujan...dok tepi tingkap...memang suasana best gila

 caffe latte/ rm6.95
ni air en.Iky yang punya..air dia  memang pahit gila2...even dah letak gula pon stil pahit...aku memang tak telan lah..rasa sikit je bagi balik kat dia..tak jadi nak pow...dia memang suka order benda yang aku tak suka..supaya aku tak boleh nak kacau air/makanan dia..busuk ati kan?? 
aku suka kopi yang pahit, pekat tapi stil ada rasa manis...tak perlu manis gila..just bagi balance pahit dan manis je dah cukup...

perkakasan merakus

Udon in Spicy Tom Yam Soup/ RM9.90
ini pula ialah makanan aku...time ni tak terasa nak makan nasi, sebab tak lapar...n bajet2 nak amik salad2 je la konon2nya...tapi bila tengok tomyam dia guna mee udon terus aku teruja...oohhh..tak pernah cuba lagi..bagaimanakah rasanya??

 
ni rupa isi kandungan tomyam ni dihangkat ke atas untuk menayang dalam blog...udang dia memang gedabak2 punya besar n manis! kefresh-an air udang yang manis meresap ke dalam kuah tomyam yang pekat+ lemak berkrim( dia letak santan)+masam2 pedas memang meletup lah...lupa nak cerita pasal udon dalam kuah tomyam memang gabungan mantap...sebab udon tu sangat lembut dan rasa yang manis tak mengganggu resapan kuah tomyam dalam udon mee itu...compare tu rasa mee kuning kadang2  rasa kapur or mee spegeti yang rasa tawar, udon is the best gabungan mantap untuk tomyam selain meehun dan kuew teow.

 Stirred Fried Rice Noodle with Chicken in Thick Gravy/ RM8.90
ni makanan en.Iky yang pilih...hari tu dia cakap dia order nasi..tapi sampai2 kuew teow pulak..n dia redha je sebab dah ditakdirkan untuk suruh diet lah kononnya...n dia pon malas nak bising2...sekali hari ni bila aku tengok nama menu semula, patot pon kuew teow..terang2 rice noodle..msti dia tak baca noodle belakang rice tu..tu la..kebuluq sangat...

 ni rupa makanan dia setelah dizoom dari jauh...ala2 kuew teow ladna tapi lagi sedap dari ladna..which kalau ladna rasa dia bland sangat..tapi yang ini lebih berasa...rasa manis n masam macam dia ada letak tomato puree..kuew teow dia digoreng dengan kicap dulu then di curah kuah merah ni bersama2 rencah ayam, capsicum, bawang n etc...tak pedas langsung.. n cepat muak maybe sebab dia manis...tapi en.Iky telan je sampai habis macam sedap sangat...

 n finally...
memang macam kebuluran kan rupe nya... well...kami memang menghargai setiap makanan yang dibayar...~

the barista
ni capture sebelum masuk wayang sempat singgah nak beli ice mocha.. kat sini mahal singgit compare to kat thailand hari tu...
n cup dia lagi kecil...cess~!

 ni menu yang aku rasa sangat tertarik...mexican coffee...rupa2nya orang mexico minum kopi dalam boot...maybe next time boleh try

ni muka mangsa pengepowan aku...redhoo je la ye..
duit aku tinggal 50 untuk sampai dapat gaji...oooohhh..cepat lah gaji~

p/s: makanan di sini halal ye..jangan risau..ada cop halal depan kedai besaaaarrrr punya dari jakim

6 comments:

  1. u should go n try gloria jeans..i try coco loco tp xde rse coco babe..mmg pure coffee kao2 punya..ahahah

    ReplyDelete
  2. gloria dimanakah??n the price??i suka cheap2 thing with expensive taste...hihi

    ReplyDelete
  3. dekat bursa saham ade..i xtau hrga sbb org belanja..ekekek..tp lbey kurg starbucks kot or mybe less

    ReplyDelete
  4. memang blog ni buat perut aku terseksa.

    demmit.

    ReplyDelete
  5. black canyon mmg superb.... lg2 ble dpt tomyam dier.. rse x bleyh nk berenti suap dlm mulut..nyumnyum....

    ReplyDelete
  6. jamil: gud2 very gud...
    panda: betoi2...walaupon pedas kn???addicted

    ReplyDelete