Sunday, December 18, 2011

Q-thai Grill Steamboat

Salam n hai2 semuaaaaa````
hari ni cukup lah sebulan aku berhibernasi dari  memblog.... gila lama~
ada sangat banyak isu2 makan yang nak di update... so aku cuba bersungguh2(ye ye je) untuk menjayakan misi mustahil itu~

ok...since dah banyak sangat sampai aku pon tak tau nak start dengan cerita yang mana dulu, so aku berpikiran bernas untuk start dengan yang latest...
ingat lagi tak aku pernah buat entry pasal beli voucher di groupon website??
segala kemusykilan telah pon terjawab pada malam tadi~

dimana aku telah menggunakan voucher tersebut untuk menggila disini:

Q-THAI STEAMBOAT
Lokasi: Jalan Tun Perak 5, Taman Tun Perak, Cheras
Jenis: Steamboat, Grill, Thai Style, Buffet, Masak Sendiri!!!

menu untuk air
sebab kte datang untuk serang steamboat, so air kena beli lain ye...certain steamboat bayar perhaed dengan minuman sekali..free-refill...tapi tidak untuk ini kedai....
air yang paling murah ialah: thai tea-rm1.00.. dalam kepala aku yang sedia nak untung ni nak la amik air tu.. malangnya waiter dia cakap, untuk voucher hanya boleh order air dari side: fresh juice n soft drink sahaja... hoooo....ini lah hidden charge korang kan?? juice-rm4, soft drink-rm2.50.. boleh lah dikira masih untung lagi dengan penggunaan voucher~


 ini adalah rupa environment dalam kedai..open air..so kau tak lemas dengan asap2 masa main masak2 nanti.. aku duduk area tepi sekali... meja sedang for 2 person..yang lain semua meja bulat untuk makan ramai2...

n nak cerita sesuatu yang terhangat berlaku malam tadi...ada 1 family yang ramai sampai sambung 2-3 meja ni tengah masak2 tiba2 hose antara gas dengan dapur tu tercabut...then api keluar dari gas hos and bergerak lintang pukang ikut preesure from gas...memang horror gila lah...semua panic! 1 of the family member, pakcik tua yang selamba je tutup tuil gas tu... then sambung kunyah2 makan...family yang lain dah takut gila dah...

then, pekerja dia pon gi tukar dapur n ketat kan hose... sekali selang berapa minit jadi lagi.... memang double triple horror aku tengok depan biji mata...kali ni still pakcik yang sama yang buat tindakan...
family yang lain dah tak selera nak makan dah... n diorang minta tukar meja n boleh sambung makan dengan gumbiranya~ luckily takde sape2 yang cedera malam tadi...

 aku yang baru order air pon rasa nak blah je... dah la ada bad history dengan api...mati selera aku...tapi kalo blah rugi 100% kupon aku.. demi untung duduk jugak... gila x?

 soup for steamboat~
dia tuang 2 jenis sup..macam biasa lah...sup ayam n tomyam... tomyam dia pekat n pedas gila2! en.Iky tak sentuh pon apa2 yang aku rebus dalam tomyam.. dia memang kalah dengan pedas...nanti dia berpeluh lencun 1 baju...bagi mengelakkan kejadi atersebut, aku je lah yang tibai tomyam tu malam tadi...hahahhahaha.. n dia tibai sup ayam macam kanak2 tak cukup umur lagi...hahaahahhahahahhah

 haiwan laut
siap setting dapur, kami pon bergegas menyerang buffet dia... memang pilihan buffet sangat banyak...ada  fillet ikan, ikan kembung, ikan bawal, lala, kerang, kupang, siput buluh, etc.. untuk seafood aku just amik: ketam, udang, scallop, sotong katak n kerang yang cengkerang licin tu..tak tau nama apa...haha... ni baru 1st round eh~

 tumbuh-tumbuhan
untuk tumbuhan2 ada banyak gila2! segala jens cendawan, segala jenis sayur hijau, segala jenis sayur warna warni ada...tapi aku cuma berminat cendawan n sayur macam salad yang orang korea buat wrap daging tu je...

 process food
ni memang opkos en.Iky yang amik...i tak minat u~ hahha.. benda ni pon banyak gila

 daging-dagingan
ini en.Iky yang amik..dia tau aku gila makan kambing, so dia dah siap2 amik kambing banyak2...untuk main grill2...aku suka kambing dia kat sini sebab dia memang bagi daging semata2, sebab banyak tempat aku pergi kambing dia yang 70% adalah lemak n tulang...mana tak orang semua hi-kolestrol?? selain itu dia juga menghangkut daging lembu dan juga hayam~

ok...mula memasak!!! ni masakkan dari side aku... nyummeh!! udang aku di grill dengan penuh bergaya...melambai2 panggil dimakan..sotong katak digaul serbuk kunyit itu sungguh sexy digolek2kan atas griller bersama buttter... juiiicccyy gila...me loike2... side kiri tu kambing aku...tak liat n tak hanyir.. siap grill bungkus dalam daun salad n letak sos thai...perghhhhh!!!

2nd round aku dah tak boleh amik gambar..tangan dah comot2... n aku terperasan yang aku dah tak boleh nak makan banyak dah.oouuuuhhh...sooooo rugiiiii!!! adakah kerna faktor umur?metabolisma aku telah turun mencanak2....nak proses makanan dalam perut pon slow.......huhuhuhuhuuhuh

overall: kitorang kena extra chrarge rm8 sebab datang on weekend... dalam TnC voucher ada state that... so kami tak kesah~
then another rm6.50 untuk 2 air+ 5% service charge= +- jimat la dalam 10hengget kot... kalau datang weekday lagi jimat!

No comments:

Post a Comment