Sunday, January 1, 2012

Nasi Ayam Kampung

salam tahun baru...2012
hai hai....
azam aku sebelum masuknya hari ni sebenarnya nak cukupkan 100 entry.. sebab lagi 5 je lagi nak kena buat untuk capai target... tapi angan2 tu memang tetap jadi angan2 lah...
so hari ni azam aku pulak nak buat satu entry sebelum tidur... dengan bermulnya aku menekan2 keyboard dalam hati aku dah berasa 60% azam hari ini bakal accomplish...
kan bagus buat azam senang2.... kompem berjaya.. ye tak?

NASI AYAM KAMPUNG
Lokasi: Medan Makan Velodrome, Cheras (Downtown)
Jenis: Makan Tengah hari, Masakan kampung dan melayu

Kedai makan ni disyorkan oleh kawiyah pada suatu tengahari pada hari ahad yang tiba2 masing2 nak makan nasi lauk2 tapi tak tau nak cari kedai makan sedap yang harga standard di bandar sri permaisuri ni. Masalah kedai2 yang bersepah kat sini ialah jenis2 kedai yang dah siap set n harga jenis2 dekat rm10. kalau nasi lauk2 ceduk tu susah betul nak jumpa orang melayu yang masak. madang indonesian, mapley or nepal...

kedai ni kawiyah ada jumpa pon sebab member office dia ajak gi makan masa lunch hour.. bayangkan office kat tengah kl tu sanggup lunch hour gi tibai nasi kat cheras ni?

nasi lauk/rm??
ni nasi lauk yang kawiyah punya.. dia amik nasi putih, ayam kampung, ulam raja n kuah gulai kawah.... yang ni aku just tolong snap gambar je..tapi melalui koem dari kawiyah dia cakap gulai kawah dia tak sedap sangat... ayam kampung dia aku cuit gak sikit...rasa macam ayam goreng lah...cuba beza sikit ayam kampung ni isi dia tu keras sikit n ala2 jenis berotot ganteng gitu... sebab ayam kampung kan kuat berlari... so tak banyak lemak...
kalau ayam inject yang kite dok telan ari2 tu gemok lemak je..isi pon lembik2 je... ayam duduk dalam reban je...keje makan minum berak tunggu kena sembelih..tu yang 'sihat' je kan...

nasi lauk/ rm8.90 termasuk air limau panas
 ok..ni lauk2 yang telah aku pilih... walaupon nama kedai ayam kampung, bila aku tengok ikan keli bakar je terus gian.. so lauk yang aku ambil seperti tertera di atas ialah ikan keli bakar, sambal goreng kering2 ikan bilis, sayur bendi n pucuk ubi rebus, kacang botol n telur masin.. tak lupa juga kepada pencicah yang buat aku menggila seperti gambar di bawah.

nasi dia memang korang tak kan nyesal makan kat sini. sebabnya beras yang diguna berkualiti weh..beras panjang2 punya..tak lah sepanjang beras nasi arab tu... tapi kau boleh beza lah beras mahal dengan beras separuh hancur kan? ikan keli bakar dia lak sedap gila.. nak2 bila dicicah dengan sambal kat bawah ni, cuit telur masin sikit, sayur2 tadi cecah lagi sekali dekat pencicah tadi kumpul kat dalam pinggan, tanam dalam nasi yang panas2..mampat2kan dan....sejemput suapan masuk mulut.....uuuuuhhhhh...nyaman gila!~

sambal goreng dia tu aku tak berapa suka sangat...sebab tak masuk line lah dengan makanan aku tadi..so aku ratah2 je ikan bilis dia yang ranggup n masukkan bawang2 dia selingan2 dalam suapan aku..lagi pon sambal tu manis sikit n tak pedas..

 pencicah rekaan aku
ada beberapa jenis pembuka selera orang kampung ada kat situ..tapi aku memang berkenan gila kat sambal belacan+cencaluk+tempoyak... masalah betul semua pon nak makan..so aku campurkan je semua benda tersebut dalam mangkuk kecil..pecah kan sikit cili padi perah limau...perghhhh...sekarang terasa kecur air liur!!!!
n sedikit kemusykilan lepas makan benda ni..jari aku tak bau belacan..selalu nya kalau makan sambal belacan kompem melekat bau belacan kat tangan sampai petang kan...tapi sambal kat kedai ni tak melekat bau dia...pelik betul. belacan jenis apa eh dia pakai?


gambar pinggan aku tapi nak jugak letak lagi sekali sebab angle ni telur masin dia jelas mengiurkan aku....uhuhuhuhuhu.... harap korang jugak merembes!!!

1 comment: