Monday, February 14, 2011

BUBUR JOHAN~

BUBUR NASI JOHAN!
Lokasi: Jalan Raja Uda, Kg Baru, KL
Jenis: Bubur Berlauk, Thai, Local.

Benda ni antara gamba yang dah berkepam dalam laptop aku. Aku ni kan malas nak update entry. Bila takde kerja or bila malas nak buat kerja wajib aku sibuklah nak buat benda2 macam ni..haha..ok2..entry kali ni khas nak menceritakan cik wani a.k.a my roomate yang belanja..jeng..jeng..jeng..

Gila baik hatikan roomate aku..
ye..roomate aku sangat baik dan rajin. selalu masakkan breakfast, makan petang untuk aku. dan aku adalah sangat rajin menjadi tukang rasa kepada masakkan dia..rajin jugak aku kn??hahaa so kepada siapa2 yang ada roomate tapi perangai cam hanjut tu silalah jeles dengan saya~weeee!

n nak dijadikan cerita, wani ni konon2 nya telah diputuskan oleh bosnya untuk ditransferkan ke penang pada akhir bulan lepas..tapi asyik lah postpon dari tahun lepas..haha..tapi postpon2 pon akan jadi gak nanti..mayb ujung bulan ni lak..tu lah orang cakap..langit tak selalunya indah..dalam syok2 aku bermalas2an dijaga makan minum oleh wani tak lama lagi semuanya tinggal kenangan..huhu..harap2 bos kau cansel terus je lah..yey!

dah..cukup2 lah puji2 si wani ni..ngembang ngencup dia kalau baca blog aku ni...hahahhaha..so aritu dia nak lah gi makan nasi bubur kat sebelah rumah kitorang ni sambil membelanja aku(roomate terbaik dia..perasan!). konon2nya makan buat kali terakhir..sekali postpon asyik mengadap kedai ni je kan..hahaha..apa yang best kat kedai ni:

Nasi bubur Kosong/RM1(untuk 2 org makan)
dulu 1st time aku datang makan nasi bubur kat area kampung baru ni aku pelik betul..bubur 0 camni pon orang leh wat berniaga..now aku yang addicted..dia akan bagi dalam 1 mangkuk besar then kita kena ceduk dalam mangkuk kita sendiri. kecik je magkuk  dia..memang magkuk hayun betul..haha..tapi kalau aku makan adalah tambah 2mangkuk..standard la..makngkuk kecik..~

 Ikan Bilis Goreng Kerabu/ RM4.00
ni adalah lauk wajib kalau makan kat sini. kalau aku makan bubur kat rumah memang ikan bilis goreng je dah cukup dah..tapi sebab makan kat kedai haruslah + sikit bunyi menu dia tu..kerabu..apa yang ada dalam menu ni ialah ikan bilis yang digoreng rangup2, bawang besar, cili padi dan kuah kerabu yang masam manis lagi melazatkan~nyum2

 Kerabu Soon/ RM4.00
ini adalah lauk yang kitorang nak try 1st tme sebab nampak kat 1 meja tu orang tu order n rupanya sangat lah menarik...bestnya order mende ni bagi aku opkos lah sebab aku memang suka apa je lauk yang dihiasi dengan soon.tapi ni watak utamanya ialah soon..so lagi2 lah aku suka! n yang bestnya kedai ni sangat lah tak kedekut dengan melemparkan sotong+udang dan tomato dalam menu ni..i loike2!kecur da air liur aku~

 Kerabu Kerang/ RM4
dasat ok...makan kat sini semuanya menu kerabu...tak tau nak suruh dia masak pe lagi dah kot..haha..kerabu ni bagi aku ok2 je la..tak se best kerabu yang lain sebab kerang dia spoil sikit..tak fresh..or mayb kerang ni tak sesuai dimasak macam ni..bagi aku kerang haruskah dibakar or direbus dan dicecah dengan sambal kicap or sos thai..!

 Tauhu Johan/ RM6
Ini supposedly adalah lauk sayur kami..tapi ada je rencah2 udang n sotong tu..pendek cerita kalau makan kat sini takyah order lauk seafood2..semuanya dia taruk benda ni sebagai rencah...ni kiranya menu sayur campur dia yang special lah sebabnya siap ada nama dia kat tajuk menu ni..lepas tu da letak nama dia bajet letak harga pon bukan main lagi lah..padahal sayur campur bukan harga lagi murah dari lauk2 utama ke??

 ni adalah mangkuk hayun saya..di mana bubur saya wajib disiram dengan kicap manis..bayangkan bubur+kicap+ikan bilis goreng rangup2====peerrgghhh...dah melecur lagi air liur aku...!!

kalau makan kat sini korang kena bersabar sikit sebab selalu je ramai orang. so kena cop meja tu cepat2 kalau nampak kosong. lepas tu kena bersabar sikit dengan kebengapan waiter dia..selalu je selenga2..haha..

lepas tu korang boleh pilih lauk2 ni ada yang memang dah siap dan boleh dipilih kat depan kedai. n ada jugak yang boleh pilih bahan utama pastu cakap nak masak apa.. awal2 nak masuk kedai dah leh terus start pilih lauk. lepastu baru gi duduk kat meja tunggu makanan sampai...walaupon lauk dia ada yang dah siap masak kena gak bersabar sebab dia nak hantar belakang gi decorate lauk korang dengan taburan cili padi n bawang..

p/s: antara lauk yang aku suggest: ayam masak gajus, daging masak kicap, daging masak halia, ikan bilis goreng kerabu...marvelous!!

3 comments:

  1. pergh...terharu gile rumate aku ni duk puji2 aku...hu2..nway..u r d superb and the best fren i ever had!! thanks 4 everything..: D..lg satu menu lauk yg mesti aku pilih la klu mkn bubur nasi kt ctu..kerabu seafood..mmg syiok la...hu2..

    ReplyDelete
  2. aah la weh..aku lupa nk letak yang tu..sbbnya sume gamba lebih kurang sama je...mesti ada sotong n udang..kompius i~

    ReplyDelete
  3. sgt nyampah dgn waiter
    xphm2 bla org dh dtg duduk tu trus le amik order
    ntahapahapantah

    ReplyDelete