Tuesday, September 13, 2011

anjappar!!!!

selamat hari raya...maaf zahir dan batin...
lupa nk update gambar makanan masak2 buka kali ke3 n makan2 raya...
tau2 je dah masuk minggu ke-3 kite beraya kn....
nanti aku rajin, aku share ye...
ni nak cerita benda lain dulu....


last week pada hari beramai2 orang di tempat kerja aku sedang berpuasa nam dan masih ramai juga yang masih belum pulang ke opis selepas beraya sakan, aku telah diajak oleh kak nani untuk men-try makanan india...
aku sebagai pemakan yang tegar terus menerus je setuju....
so kami pon sanggup meredah onak dan duri (jam) naik cab ke bangsar...gigih tak gigih la kan...


ANJAPPAR!
Lokasi: Jalan Maarof, Bangsar.
Jenis: Makanan India


kali ni aku gi makan kat kedai yang betul2 india tulen punya...tak tipu2 style mamak ke mapley ke.... kalau mamak biasanya dia punya menu tu dah mix dengan cara masakan n makan tempatan yang berbilang kaum ni...so aku bagi tayang2 dia punya rupa ye...


 the menu
beserta dengan gamba menu ni boleh la korang usha2 alamat dia tu n no. tpon...eh..tak de no. tepon lak...ni no nya:03-22881508/9...n kedai ni pon ada buat free delivery...adakah sampai ke hujung dunia pon mereka sanggup menn-deliver kan makanan mereka dengan percuma???tu aku tak pasti...kau tepon pastu tanya dia sendri hokey?

 ni adalah minumannya...memandangkan kalau makan makanan india dah boleh agak mesti rempah nya melimpah ruah..so wajib la aku minum air free je..air kosong...selamat perut aku dan duit aku..haha..air ni memang dah tersedia jag besi atas meja bersama awan2 besinya..kalau tengok cerita india/tamil/hindustan kan diorang memang selalaunya makan/minum semua dalam bekas yang diperbuat dari besi kan??? so ada feeling2 india gitu~

 1st menu: Butter Nan(rm5)+Kadai Paneer(rm10)
ni adalah menu pilihan k.vim...butter nan korang tau la kan macam mana rasa/rupa dia..kalau tak tau gi mapley sana gi order...same je rasa dia..cuma tahap quality kegebuan roti tu mungkin berbeza lah kot..dah harga pon 5kali ganda bezakan....aku tak tau sebab masa kat mapley tak pernah terhingin nak order butter nan...aku order mee goreng mamak adalah....kuah tu k.vim order lain buat cicah2..kalau kat mapley takdenya kau nak side2 order pencicah kan??kompem dapat 3 jenis pencicah: dal/sardin/kari/mint?? 

 hasil pemberitahuan k.vim..kada paneer diperbuat daripada sayur bayam dan cheese..ada lah perisa2 tambahan tapi aku dah tak ingat..hari tu telan semut banyak sangat,,,tapi kuah tu memang sedap...pekat n lain dari kuah yang aku penah rasa...ada rasa creamy2 n cheese yang digunakan ialah cheese yang kuib2 kalau dipanaskan pon still stable rupa parasnya..tak cair dalam kuah(tak ingat pe nama cheese tu).. so bila cicah tu ada lah ketul2 cheese tu buat lauk makan dengan nan...


 menu ke-2: Popular Meals/ rm15
ni pulak menu yang diorder oleh k.nani... dulu aku tengok discovery channel ada cerita pasal family brahmin buat kenduri kahwin kat india...brahmin ni kasta yang paling tinggi kat golongan kat india...bayang kan dalam kenduri tu diorang serve kan makanan macam ni...yang dalam daun pisang n n setiap orang akan diservekan nasi n lauk2 tu secara panas2 dia ceduk2 kan...n serentak pulak tu..tetamu lak bukan sikit2 macam style wedding omputih..ni 1000-2000 kepala punya cerita....gila wow kan...bayangkan betapa kayanya diorang.. upah tukang serve, daun pisang punya banyak guna, dewan punya besar guna nak serve tetamu sekli gus, makanan yang dihidang kan tu panas2 lagi...kat sini, kau hamik sendiri pinggan, beratur, ceduk2 sendiri, tatang pinggan cari tempat kosong kan??

ok2..berbalik cerita menu ni terdiri daripada lauk: fish gravy, rasam, sambar, kootu, porial, keerai, curd, butter milk, sweet...aku pon tak sure tajuk lauk tu belong to lauk dalam gambar yang mana..masa k.vim tunjuk aku ingat lah dalam 10 saat lepas tu...lepas dapat makanan aku jangan harap aku nak ingat...haha
tapi yang aku ingat tengah2 tu ialah yogurt/tairu...yang ni lauk paling aku suka..makan dengan menu aku memang masuk gila...lepas tu aku ingat rasam tu sup sayur yang biasanya orang india akan makan especially kalau demam...sebab boleh kebahkan panas badan...
n sebab menu ni jugak aku baru tau kuah dal n dalca tu berbeza hokeyyy? lembab betol aku ni rupenya....



ni still menu k.nani...lauk2 diatas diserve kan dengan nasi putih dan juga chettinad chicken...chettinad chicken ni sekali aku rasa terus teringat rendang kalau orang melayu punya masakkan....tapi rempah dia lain sikit kot...n rasa dia more pedas....aku suka gila lauk ni n aku asyik makan dengan dengan menu aku...



dan juga ada chapatti sekali ye tuan2 dan puan2..so sangat berbaloi2 kalau amik menu ni...n boleh buat makan 2 orang sekali...kalau yang jenis makan ayu2 tu 3 orang boleh share...peringatan 1 kepada siapa yang amik menu ni...sila makan chapatti dulu sebab kalau dah sejuk kompem dia jadi liat gila...macam kejadian happen to kitorang...haha...


menu ke3: biriyani mutton/ rm15
 ni menu aku punya kompem la ada itu kambing juga...nasi briyani dia sedaaaaappppp wooo...memang segala rempah cukup lah...rasa briyani dia tak macam briyani biasa melayu masak tu...walaupon nasi tu diletak sebelah dengan briyani hassan syah...same setanding! sebelah dengan nasi arab saba, nasi saba tu menang... tapi memang sedap nasi dia..lain dari perisa biasa..takde tipu2...isi kambing tu pulak dah ditanam dalam nasi...so kena korek2 lah dalam nasi...aku rasa rasa kambing tu yang buat nasi dia marvelous! lepas tu korek2 lagi nasi dia jumpa telur ayam sejibik...memang kompem suruh gemok kalau makan menu ni...



tapi kuah dia bagi aku tak bes sangat...macam kari cair biasa je..tapi sebab nasi dia dah sedap xheran sangat lah..n 1 lagi benda yang sedap ialah coleslaw dia yang diperbuat dari bawang dan yogurt/tairu....memang nyummy nyumm...aku suka gila2...tak reti nak cakap macam mana tapi bila letak atas nasi dia n secubit daging kambing n kuah chettinad jadi lah...wwwoo000OOOOWWWW...! gabungan mantap!

air pilihan semua orang: Masala Tea/ rm4
lepas semua terduduk bersandar kekenyangan baru lah pekena air ni...aku tak tau mula2 apekejadahnya ari teh ni...aku dengar semua dok cerita kebest-an air ni so aku pon ikot je lah order...rupanya air teh ni dicampur sekali dengan masala...kau tau apa tu masala?? google sendiri...yang pasti teh ni bagi aku rasa buah pelaga memang sangat kuat...gila tak sangka aku berjaya habiskan jugak air ni...sebabnya k.vim cakap teh masala ni bagus untuk digestive system.. memandang kan aku punya makanan yang paling2 ber'khasiat' sekali..terus aku telan....

n sebab lain aku boleh habiskan ialah sebab distil panas..so rasa dia kureeng sikit...kalau dah sejuk go to hell lah aku nak telan... korang perasan tak cara teh ni dihidangkan lain sikit..macam ada periuk then baru cawan...kalau ikutkan etika meminum air teh ni adalah menunang air dari cawan tersebut ke dalam periuk kecil tu then minum...supaya teh tu kurang panas masa dituang ke dalam periuk... tapi bagi aku bila minum dari periuk macam seolah2 minum dalam cerek tongang je...teringat pulak cerita puaka tebing biru hantu tu minum style tonggang air dalam cerek terus...haha

peringatan kepada korang2 yang terakhir...jangan lupa masa order tu minta dihidang dalam daun pisang..lagi feeling2 kat india lebih terasa...aritu kitorang tak tau kena minta...sekali dapat dalam pinggan biasa je...

balik tu lepas bayar k.vim ada amik secubit benda diatas ni kat tepi kaunter...mula2 aku punya lah pelik apa kebenda lah ni...k.vim cakap lepas makan kan kita nak bagi kurang bau rempah tu...kira refresh mulut kita...nama sebenar dia aku tak tau tapi lepas aku kemam2 dalam mulut rupanya cengkih yang disalut dengan gula..mula2 rasa manis lepas tu hamik kau penangan cengkih pulak! korang tau tak cengkih tu apa?? dulu2 aku describe kan sebagai mini tongkat sakti...cuba korang perati rupa dia lama2...ada macam tongkat sakti tak????

p/s1: thanx k.vim yang tolong membelanja makan pada hari tersebut...
p/s2: balik je bau rempah 1 badan especially tangan..memang dahsyattt!

No comments:

Post a Comment