Sunday, June 12, 2011

eskrim kacang!!!

ais kacang.....
ais...ais kacang....
bila terasa haus dan dahaga...
ais kacang diminta....
susu dan jagung....
kacang dan lengkong....
air gula berwarna.....

ingat lagi tak lagu ni??lagu zaman kite kanak2 dulu....
ok...tapi eskrim kacang yang aku nak cite ni bukan nya ada susu,jagung dan lengkong...
takde kena mengena dengan lagu di atas....

AIS KRIM KACANG
Lokasi: Dapur rumah di Melaka
Jenis: Aiskrim, Dessert.

Entry kali ini ialah hasil air tangan aku ye..tengok2..rajin tak aku??

 step 1: bubur kacang yang berlebih-lebihan hendaklah digunakan sepenuhnya...jangan dibazirkan
ni bubur kacang aku tapau sebelum balik melaka masa jamuan makan2 unit sempena birthday staff bulan mei...kalau bubur tu lazat memang kredit la untuk hasil aiskrim kacang bakal jadi lagi marvelous...

 step 2: bahan yang ke2 penting perlu ada ialah acuan ais...
kalau ada acuan yang bentuk pelbagai adalah lagi digalakkan...nanti rupa aiskrim korang akan lagi menawan kalbu...

 step 3: masukkan bubur kacang tadi kedalam acuan

 acuan aku ni tak penuh pon sebabnya bubur kacang yang penuh 1 beg plastik aku tapau tu telah dihirup dengan rakusnya oleh orang2 dirumah apabila aku tayang apa yang aku bawak balik...huhu....nyesal aku tayang dulu...

 step 4: cucukkan lidi2/ pencungkil gigi di tengah2 acuan
kalau lagi pekat bubur tu lagi mudah lah lidi tu nak berdiri dengan megahnya...kalau tak jadi la macam lidi aku ni...gaya2 hidup segan mati tak mau je...

 step 5: masukkan dalam peti ais dibahagian freezer untuk dibekukan

 step 6: setelah beku dalam anggaran 2-3 jam bolehlah dikeluarkan dari peti sejuk... saat dah nak merembes air liur???


 step 7: bila dikeluarkan dari acuan terus rembesan air liur meningkat...nyummy2....

step 8: sila nikmatinya dengan penuh perasaan!!!!
ni la rupa adik aku...hahahha....mesti dia sakit atikalau tau aku tayang gamba dia huduh2...
sesuai dinikmati di kala kepanasan...terutamanya pada masa kini..semasa situasi kepanasan global!!!! nikmati aiskrim...bukan nikmati kehuduhan adik aku,.....hahahhahah

kreatif tak aku???haha...sebenarnya bukan aku punya idea...ini adalah idea mr.law...aku dengar dia cerita pasal aiskrim kacang ni masa nak tapau bubur kacang...so...kredit to mr.law!!!pewit2.....

5 comments:

  1. tett.... ingatkan anda sendree yang masak bubur kacang tu..tolak markah ohkay..

    ReplyDelete
  2. hahaha ni mr.law bc msti bangga!!

    ReplyDelete
  3. opkos la bukan i...i pandai meng`alter` makanan y da siap...hihi

    ReplyDelete
  4. k.fida: akk gi promote blog kt dia...hhaaha

    ReplyDelete
  5. terornya idea ni beb.
    tak terpikir lak dek akal den.

    ReplyDelete