Sunday, August 21, 2011

Masak2 bUka episod 2!

salam...
hari ni nak tunjuk2 hasil tangan bakal2 menantu 1 in a million untuk juadah berbuka puasa lagi.
gamba je lah..malas nak update cerita 1-1...bulan puasa kan tak baik cerita pasal makan banyak2...
hehehe....
sila2 scrolling2~

 nasi goreng kampung sub-urban
mula2 plan asal nak buat nasi goreng kampung, sekali ada sayur2an bandar lak..so tukar la jadi nasi goreng separa kampung n separa bandar ni...ni menu dah takde idea time tu

 ayam goreng marinate 
ni style ala2 nasi ayam punya ayam...kitorang ssemua menggemarinya....cuma kemalasan nak marinate n basuh kuali lepas menggoreng je menjadi batu penghalang menu ini dijadikan santapan selalu

 sambal sardin
ni pon menu dah takde idea...nasib baik beli jugak sardin 1 tin...buat lauk time buka memang laju je seleranya terbuka...potong bawang banyak2...uishhh....terliur!

 sayur kobis masak lemak
time ni terasa memang sayur2 camni sesuai je dengan sambal2 or ikan goreng...tu yang masak sayur ni dengan sambal sardin...

 ni menu hari keberapa entah...tak amik gamba lauk dia 1-1..dah kebuluran..terlupa...dah ceduk dalam pinggan baru ingat: asam pedas ikan kembung letak bendi n tomato, ikan goreng garing2, kacang panjang goreng dengan telur....nyummy2...ni 1st time hentam je masak asam pedas..texture, rupa, bau semua dah ada...sekali rasa ouuuhhh,,,,masih banyak yang perlu diperbaiki...cili dia tak garing lagi, masam n masi pon kureenngg...so kesimpulannya, masak asam pedas time tak puasa...baru boleh rasa apa yang kurang...

menu hari keesokkanya: kari ayam, sayur kailan ikan masin n cendawan goreng tepung

 cendawan goreng tepung ni masak dah azan..kelam kabut gila time ni sebab 1st time gak masak kari ayam...masak goreng cendawan happy je goreng banyak2...bila makan kenyang gila...tak larat nak sumbat dalam mulut..n sebab dia oily sikit..so muak sikit

 kailan iakn masin ni bajet gila nak letak ikan masinnya..takut termasin sangat...sekali ikan masin tu tak de la masin sangat pon...sedang2 je..siap boleh ratah lagi...ikan masin beli kat tesco pakai cekup je...rupa2 nya ikan masin talang...mahal lak tu...pasni masak ikan masin dengan masi kosong je lah...jimat sikit

 kari ayam ni lak terlebih pekat..bukan takat terlebih..memang pekat gila2...sebabnya kami semua tak biasa masak guna santan kotak...kat kl ni tak jumpa lagi kelapa parut...pekat2 tapi berasa...so hokey la..telan kan aje....

 masak lemak udang...sila abaikan hitam2 dalam kuah tu...ni konon2nya ikut buku resepi kena tumis..sekali terhangus lah bahan tumisan

 masak lemak udang letak sayur kacang...setelah beberapa hari lauk berkuah kami pekat2 belaka...kali ni terlebih cair pulak..kononnya masak lemak, dah rupa macam masak pindang lak..huhu...jangan banyak komen  telan kan haje...

sandwich sardin
sandwich makanan sampingan kononya sebab sardin masak hari tu ada lebih, so panas kan then letak mayonis..sekali dah siap semua orang tak sentuh...aku sorang je sentuh dia..sebabnya semua attack tomyam ala2 steambot je hari  itu

 telur dadat (nama baru bagi telur yang sarat dan padat dengan bahan: kacang panjang, bawang, tomato dan cili dipotong dadu...) sentiasa menjadi rebutan kami di kala azan maghrib berkumandang

 tomyam ayam bersama sayur2an dan cendawan inoki yang bersepah diatas periuk multi cooker feeling2 steambot gitu..so rebut2 makan panas2 time musim hujan sekarang ni..nyummy2...ni resepi tomyam yang wani ajar aku dulu

ni dalam pinggan aku...sikit je letak..sebabnya tinggal seminggu je lagi nak final biggest loser! so aku kena turun kan lagi berat badan aku ni...go go go!!aja2 fighting!! (nanti mesti ada komen yang tak memberangsang kan dari kakwa tu..i noe u!!!)

tambahan dari aku yang semakin ayu:

jahitan manik aku dah siap kauuuuu!!!!!percaya tak??aku pon tak caya!!!aku dah semakin menuju ke arah wanita sejati!!wooowwwiiii...banggan kejap~ hik hik hik
sila jangan muntah...hahahhahhahahahhah

6 comments:

  1. memandangkan akak dah diseru..maka..ya KB..xpe makan jer... xde maknernya nak diet2 bagai2... Kb dah kurus ma.....

    ReplyDelete
  2. yeah..tepat sekali dugaan ku..xseru pon dtg juga kn??i baru lps skipping 200...nk pengsan dah ni...uhuhuhuhuhu

    ReplyDelete
  3. wah...name sy pn ade..hehe..erm..aku sgt kagum dgn ko kb..dh byk improve!! aura nk kawen tu dh kuat sgt tu..hahaha..erm..part jahit manik kt bj lg aku kagum..x sangka ko de bakat terpendam tu..x leh jd ni..aku pn kene blaja wat gak ni..hahaha

    ReplyDelete
  4. harus la..arini pon masak jemput2 jagung macam ko aja 2...i loike2....kalo tahap kegatalan 2 memang da wajib kawen pon...haha...kagum ke??senget benget manik camtu memalukan je weh..haha

    ReplyDelete
  5. hehe..yeke...alhamdulillah,ajaran aku x sesat..ekeke..erm,kagum la weh..aku pn x berani n reti nk jahit manik kt bj..hoho...bleh diimprovekn lg...

    ReplyDelete
  6. haha.ajaran ny xsesat..slalunya aku y menyesatkn diri..haha..pasni ko lak jahit r...aku mau inspect!

    ReplyDelete