Saturday, February 12, 2011

holiday Chinese New Year!

Last 2 weeks masa holiday Chinese New Year aku pon telah mengambil cuti mengalahkan orang cina..Yang mana aku punya cuti punya lah panjang sampai seminggu. balik melaka dok melepak2 je dekat rumah sebab tak de kenderaan nak merayap+musim hujan sampai ada certain tempat yang banjir+ aku memang malas...

Seminggu masa duduk dekat rumah tu mak aku masak ada lah 3hari je sebab dia pon sangat lah busy dengan kerja. mak aku pon dah tengok blog aku. so dia pon support lah aktiviti aku dengan masak2 sikit nak suh letak dalam blog aku nih. over tau mak aku ni..lepas masak je dia suh amik gamba siap2. yang tak tahan tu siap dia bagi ayat lagi suruh letak kat blog ni..haha

Ni gamba2 masakan dari rumah di melaka:

masakan malam pertama:
 cuba teka apakah yang berada di dalam bungkusan ini??

tadaaa!!! Ikan Siakap Pais Bakar
 ...terbaaeeekkk! kalau orang jawa ikan pais tu maksudnya kalau sebelum bakar disumbatkan ikan tu dengan sambal special kat belah perut n belahan badan..kali ni mak aku n aku buat sambal special lebih sikit dengan + kan parut kelapa dalam sambal tu...best2!

 untuk mendapatkan view yang lebih menarik..aku ambik gamba dari sisi yang banyak pais kelapa pulak..ha..tu lah rupa pais kelapa yang di sumbat kat isi belakang..berebut2 mau cekup isi area tu je..

Jantung Pisang Masak Lemak Jintan
dulu aku tak suka makan jantung pisang..tapi semenjak2 umur da mencapai puluhan angka ni dah reti makan makanan orang2 tua..jantung pisang ni mula2 je besar gila..bila da kopek2 kulit dia rupanya belah luar tu banyak yang tak boleh dimakan..baru lah aku tauuu~ ok2..yang ni masakan special sikit dari masak lemak biasa sebab ada masukkan tumbuk *jintan manis n *jintan pe ntah nama lagi satu tu...atas request ayah aku..suh mak aku masak lemak rempah..mak aku punya lah pikir rempah pe lak dia nk ni??hingat rempah kari ke apa..rupannya *jintan..haha...so rasa dia sangat lah superb!
masakkan malam ke2:

cuba teka apakah ini?????
 
Murtabak Maggi
haha...ini adalah hasil usaha sama antara aku n abang aku..mula2 mak aku malas masak malam tu. aku n abang aku pon ok je..bajet diet..tak kesah tak makan malam..kol 10 je rasa pelik tak mengunyah2..konon2 nak cari satay lah apa lah..last2 kepala dia come out with outcome yang sungguh bernas ini..resepi budak asrama kata dia..aku pon baru 1st tme buat n rasa benda ni..rasa dia memang super marvelous!!lagi sedap dari murtabak biasa. tak perlukan kari untuk mencicah sebab rasa kari dari serbuk msg tu da cukup...n paling best kebetulan ada mince chicken ramly dalam peti ais..bertabah menariklah murtabak kami~

 ni pinggan aku..bajet ambik sikit lah kan..sebenarnya da telan banyak dah..n aku kan kuat mencicah..so cicah pulak dengan sos..nak masak ni sangat lah senanag n lupa pulak nak ambik gamba masa memproses..next time aku masak aku post resepi ok?? 
dengan ini aku berikrar tak hingin beli murtabak kat pasar malam lagi..kerana aku masak murtabak lagi hebat!

hari ke3, hari last aku kat melaka(sabtu).malam tu kena balik kl dah..terpaksa balik awal sebab ahad keje...huhu..menyampah betul! ni menu terakhir:

 
Ikan Talapia Goreng
ni rasanya 1st time mak aku masak ikan talapia..before ni kitorang memang tak pernah masak ikan ni or keli or haruan sebab mak aku tak reti nak buang hanyir+ayah aku tak makan sangat ikan sungai..ikan ni tiba2 je bapak aku bawak balik masa kat melaka tengah hujan kecoh2 air naik nak banjir tu...rupanya ada ramai2 orang tengah tangkap ikan sebab empangan air kat melaka buka..so banyak lah ikan mengeletik2 kat sungai batu berendam tu...
lepas da siap siang2 tu, mak aku pon basuh n rendam ikan ni dengan asam jawa.bagi berambus sama itu hanyir2..lepas tu kitorang sumbat pais kelapa cam hari tu masak ikan siakap..bagi menambah selera~ 
lepas tu kita terjun kan dia dalam kuali bagi dia bersiram dalam minyak yang panas...goreng garing2 baru angkat...makan dengan nasi panas2..peeehhhhh!

Sayur Turi Masak Lemak dengan Labu
Sayur untuk set meal kali ini ialah masak lemak lagi..sayur turi ni ayah aku petik kat belakang rumah je..belakang rumah aku ada kebun pak abu yang ada macam2 tanama seperti pucuk ubi,pokok kunyit, serai, limau kasturi, limau purut, kangkung, pandan dan 7jarum..padahal dok umah teres je..sume tanaman ni dalam batas n pasu..hehe..n aku pon pelik napa parent aku letak nama kebun tu pak abu instead of kebun pak yakop or mak tipah??sape itu pak abu???jeng jeng jeng````
masakkan kali ni biasanya orang letak keledek..tapi mak aku letak labu sebab ketidakhadiran keledek dalam umah aku...mak aku siap pesan suh sebut yang dia guna labu bukan keledek dalam blog ni..ye ibu~da buat dah.....



seterusnya ialah resepi sambal lonte..sambal lonte ni pembuka selera untuk orang jawa..biasa kalau orang melayuada sambal belacan, orang pantai timur budu, melaka cencaluk.camtu lah lebih kurang fungsi sambal lonte nih...

 ini ialah bahan2 nya.yang terdiri daripada: cili padi hujau adalah yang direcommend bagi effect warna yang terbaik, cili merah besar tu sikit je kalau bagi tak tahan pedas kurang kan cili padi lebihkan cili besar, bawang besar, ikan bilis dan belacan..semua bahan2 tadi di goreng sehingga separuh masak..kecuali ikan bilis digoreng garing2..n sila tos sehabis baik untuk mengelakkan kelicinan minyak masa proses seterusnya

masukkan segala bahan ke dalam lesung batu untuk ditumbuk sehingga lumat..sebaik2nya guna lesung batu ye..jangan nak malas bebenau(dah keluar dah bahasa melaka aku) guna blender...kalau guna blender boleh tapi rasa dia memang kurang kick.. kalau minyak pada bahan tu banyak sangat nanti masa tumbuk dia asyk terpelanting keluar dari lesung je..so kena tos sungguh2 before terjunkan mereka kedalam lesung

Sambal Lonte
  ni lah hasilnya selepas berpenat lelah menumbuk..jangan halus sangat,,biar ada bahan2 yang kasar2 sikit..lagi marvelous!(padahal malas nak tumbuk lumat.hahahahhaa...)..makan dengan nasi panas2..memang terbaikk..makan lauk ni je pon aku sanggup kalau nasi aku panas2 la..hihi

walaupon masakkan kat rumah simple2 je, tapi koman2 mesti tambah nasi kalau makan..berselera je. .... sedap!!mervelous!!nak balik melaka!!!wuuuuuuuuuuuuuu~meleleh air liur aku tengok sambal lonte ni...
tiba2 teringat ni bukan masakkan last day aku kat melaka..rasanya macam mak aku masak kari ayam last2 n ayam goreng..ye ke eh???lantak lahhh....

p/s: *jintan tu aku pon tiba2 kompius...betul ke jintan??ke ketumbar??hahahahaha
sah2 tau makan je,....





6 comments:

  1. cepat postkan resepi murtabak meggi tu..i pon nk try jugak..ngeh3..haa ikan talapia..ikan tue yg byk jual kat cafe amin tue kn..i duk pke 100x nk ckp name ikan tue kt mak i tp x hengat2...wakaka..

    ReplyDelete
  2. nnt ye..nk menuntut ilmu kena byk bsabar+dugaan...hahhahaha
    aah..ikan kt cafe 2 la..u nk wtpe gtau kt mak u psl ikn 2??

    ReplyDelete
  3. i nk suh mak i beli ikan tue la..nk goreng panas2 mkn dgn nasik sodapppp..tp asyek x ingt name ikan..hahhaa

    ReplyDelete
  4. aiyoo...ingat berudu je ke??ahahhahah

    ReplyDelete
  5. kak wi.kb dh ajar i nk wat murtabak megi tu..hehe...mmg sodap..hu2..pls wait for the next entry bout da murtabak megi..hehe
    p/s: tuan tanah..jgn mls2 menaip ye..hehe

    ReplyDelete
  6. nanti aku amik gamba dr kamera ko ye...wee~

    ReplyDelete