Monday, March 14, 2011

Merong-little Taiwan

Khamis malam Jumaat lepas aku pergi tengok cerita yang dinanti2 kan oleh semua : 

Hikayat Merong Mahawangsa

masa aku tengok trailer dia sebelum ni...aku memang WOW!!wahh....hebat2...wajib tengok...
n selepas  aku tengok jawapan aku: ok la~...oopppss...sorry ye...aku bukan nak memperkecil2kan cerita melayu..semua ni berlaku sebab aku terhigh expectation akibat trailer dia tu...
so sila salahkan trailer dia yang bagi harapan palsu kat aku...wuuuuu~

ok2..jalan cerita dia memang menarik..ada benda yang nak disampaikan..itu 1 pujian...pilihan watak2 dia pon gud2...semua pon menjiwai watak...walaupon ramai bising nape pilih mat salih celup tu jadi merong mula2... sebabnya kononnya merong ada darah kacukkan...n ada ke pelakon malayu asli kita yang sesuai bawak watak lelaki yang kejantanannya sangat terserlah and kena speaking dengan woowii nya?? macam susah je nak cari kan??haha..so......

aku suka watak puteri dari China n Jing jing/Ching ching tu...sangat kiut n tak over...orang jahat dia pon sesuai.... memang  tahap nak tampar2 je orang jahat tu...

tapi...slack nya bagi aku cerita ni nampak sangat macam gambar tampal kat certain2 babak...orang panggil cgi ke eh...ha..itu lah...still nampak tak kemas..tak pe lah..kira improvement untuk cerita kita lah ni..
n yang aku tak puas atinya pasal cara diorang gaduh n lawan2...pon tak kemas...tak cun masa lawan2 tu..laju bebeno...n tak ditonjolkan pergerakkan yang mantap2....
n ada certain2 cerita yang tak dikembangkan..tiba2 je gi bab lain...
tapi kira cerita malaysia yang terhebat lah wat masa ni...jangan compare dengan cerita omputih ok...

ok2...aku memang tak pandai nak evaluate movie...aku pandai bab makan je..so..baik aku cerita pasal makan:

LITTLE TAIWAN
Lokasi: Food Court Pavillion
Jenis: Chinese, Taiwan.

Sebelum masuk wayang aku wajiblah mengisi perut dahulu...n time ni aku dah pening dah nak buat decision nak makan apa...food court kat sini gila heaven..semua pon nampak sedap..ada makanan korea, hong kong, jepun, taiwan etc2..siap ada mee tarik lagi...mee yang orang cina buat sendiri tu..dia tarik2 depan aku lagi tu.....mau nya aku tak meroyan??huhu...

lastly aku choose nak makan kat little taiwan.. sebab dia nampak macam marvelous+bajet aku yang berjimat cermat sekarang...haha.. apakah yang aku order???

Spicy Beef Braised Noodle/ RM11.90
pilihan aku ni mula2 masa dia display color sup dia putih je...then aku minta la nak spicy..naik lah singgit dari harga asal..ces..letak cili je naik singgit??haha...nampak macam pedas tak? memang pedas pon..dia guna cili pes n aku ada jumpa biji2 black paper beberapa ketul..mula2 sampai aku ambik aroma dia dulu..bau dia ala2 macam asam pedas lak mula2...seronok!
lepas tu bila rasa...ooooOOOoooo....rasa yang lain dari yang lain...macam rasa gulai kawah pon ada.sikit2..tapi memang sedap..tak jumpa mee kuah camni kat masakkan melayu.. sila try ye~

zoom sikit gamba mee dia...aku suka makan mee style cina ni lagi 1 sebab mee dia..dia nya mee bukan mee kuning berperisa kapur dan tinggi dengan asid borik tu..mee dia mee tak tau nak cakap..haha..dia macam buat sendiri..ye ke??haha

dan yang paling aku suka ialah daging dia...gila besar dia bagi..tak kedekut ok..haruslah..dah mee kau ni harga sampai 10 hengget...rencah kenalah berbaloi2...dah la besar2..berketul2 lak tu..lepastu sangatlah lembut dan empuk! cecah dengan sos dia yang kat gambar mula2 tu..memang marvelous!

Spicy Chicken Chop Rice/ RM12.90
ni pulak menu yang dipilih oleh azim..aku tak rasa yang ni..so tak boleh nak describe...tapi ayam dia aku rasa sikit..rangup! n sedap!

aku nak gi lagi sini nanti...aku nak try korean food n mee tarik lak pasni!!!tunggu~

2 comments:

  1. wah.....bab mkn tu yg x tahan tu..hu2. erm...cite merong tu time part lwn je aku fokus skit..len2 tu so so je..tp as like what u said,don't compare it with hollywood movie...hu2..sumthing new n gud try..

    ReplyDelete
  2. musti...makan adalah wajib dlm blog ni..hahha
    ok la...support cite melayu ni..nk tgk karak n .....dlm botol lak pasni...hihi

    ReplyDelete