Friday, January 14, 2011

HJ SHARIN LOW!!!

HJ SHARIN LOW GRAND
Lokasi: Lorong Enau, Jalan Ampang, KL.
Jenis: Cina 

Semalam lepas balik kerja: aku, kfida dan knani yang sememangnya menggilai apa itu yang dipanggil makanan telah menggila di sebuah kedai yang agak WOW!..Makanan yang kami cuba kali ni merupakan jenis masakan cina yang betul2 pure cina style ni..tersangat lah excited! haha...

tengok2 jangan tak tengok:

Welcome!!!
ni la pintu masuk dari dalam bangunan kedutaan ape ntah. kalau tengok kat google map cakap kedutaan finland. tapi macam bukan masa aku g tu. macam kedutaan arab saudi. banyak sangat kedutaan area tu. sampai aku pon jadi lupa..huhu


ini lah rupanya dari dalam. memang style cina abis la ni. ada meja bulat macam style cina makan besar. kerusi kayu, tanglung di atas kepala, chopstick, waiter yang pakai cheongsam,..seronok2.. 

 kitab ajaib yang wajib distudy!
 menu yang dalam tulisan cina tapi  ada translator english dan malayu. kalau tak paham jugak tanya waiter. waiter fasih berbahasa melayu. jangan risau2..ni masih kat malaysia u~ belum sampai taiwan lagi!
 Jasmine Tea.
cawan yang comel2 dalam besen tu direndam dalam besen yang berisi air panas yang suhunya sama dengan suhu air dalam teko tu. tujuannya? supaya suhu cawan tu akan sentiasa panas especially masa kita nak tuang air teh dari teko tu ke dalam cawan. so suhu air teh tu akan maintain dalam cawan dan tak cepat sejuk (hasil penerangan knani). hebat kan seni diorang ni? tak penah aku terpikir!

 bau air dia wangi seharum jasmin. memang lah. da nama pon teh jasmin. boleh nampak serdak2 teh tu lebar2 lagi tu. rasanya tak manis..rasa macam kelat2 teh tapi light. tapi untuk aku, aku tak boleh minum sangat wangi2. nak2 bau jasmin. cam minum bau kap lam ya nga. huhu

Salted Egg Fried/ Tauhu Telur Masin. RM12
appetizer kami..tahu goreng yang dicelup telur masin. nampak macam biase2 je. tapi rasa dia......MELETOP! bes gila. bayangkan masa makan tu; luar nya rasa masin2 lemak telur kuning masin (yang menjadi rebutan ramai tu) dan ranggup sangat! bila dah gigit dalam nya tauhu yang sangat lembut dan gebu~~ wah~~ gabungan yang seronot! gumbira!!! 
Ginger Strip&Chili Padi Steam/Siakap Kukus Hiris& Cili Padi. RM6/100g
Ikan ini sangat lah besar. boleh makan 5-6 orang kot. tapi sebab kehebatan kuasa makan kami bertiga mampu habiskan walaupun tak selicin mana (sebab ada lauk lain lagi bes). cara dia kukus memang best. meresap rasa halia dan masam2 dan pedas ke dalam seleuruh pelosok isi ikan. sedap! air kukusan tu slurp2. mungkin dia letak minyak bijan sikit m+ kan rasa yang mantap!
aku pernah dengar pantang orang cina tak boleh terbalikkan ikan masa ianya dah jadi lauk. PANTANG! mewarisi kepapa-an. kalau dah abis makan 1 side. kena cabut tulang dia baru dapat rasa side yang lagi 1. kat kedai ni senang, tak payah cabut2 tulang. dia terjongkangkan da ikan tu siap2.hehe


Mapo Tofu. RM12
menu ni hasil order-an kfida. ni menu complete. kenapa? sebab semuanya ada dalam ni. base nya mestilah tauhu sebab tajuknya pon tauhu kan. lepas tu ada ayam, daging, cendawan hitam (rebutan aku dengan iky), cili benggala dan kuah masakannya yang tersendiri. memang complete. dari karnivor hinggalah ke herbivor. nyum2. menyelerakan~ seswai di makan dengan nasi gedik2 pakai chop stik. haha...

Four Kingdom Belacan/ Empat Sekawan. RM10
ni untuk herbivor2 sekalian. menu paling healthy. segala jenis sayur2n asia. ada kacang panjang, bendi, terung dan petai. di goreng dengan belacan. sedap gila. hasil gorengan rasa masin belacan dengan cili tu secukup rasa. nice2..sangat bes. petai tu tak bau langsung pon mulut aku lepas makan dia. bendi tu tak berlendir langsung pon dalam masakan ni. kacang panjang dia kurus je tapi panjang2.terung dia no comment. sebab aku memang suka terung tak kesah lah dia masakn macam mana pon. pendek cerita: PUUURFECT!

Salted Egg Crab/ Ketam Telur Masin. RM5/100g
Ni adalah menu yang memang menyentap jiwa dan kalbu ku~ paling2 marvelous! cara treat ketam paling puuuurrrfect dalam hidup aku! sedapny!!!! aku gila meroyan lepas makan benda ni..cara ketam tu digoreng pon macam tauhu yang appetizer tu. tapi hasil untuk ketam sangat WAH!!!tak reti nak explain. terhisap2 kulit luar ketam tu.. sebab luar tu rasa masin telur masin kuning tu...masin tapi lemak. i love it! i love it! i love it! SEDAP! tu je aku mampu katakan...

Finally: licin...tinggal kulit dan sayur2 hiasan je. dasat wanita2 ini
Nasihat aku. Kalau nak pergi sini benda wajib ambil: tahu telur masin tu dan ketam telur masin tu. wajib menjadi tontonan lidah anda! Dan makanan di sini agak mahal sedikit. Tapi sangat berbaloi2!!!

p/s: pukul 10lebih teman abang aku mentekedarah bende ni pulak kat cheras. aku teman je..(aku makan 2 cucuk je pon~)haha..tak boleh tahan tengok satay tu berkilat2.sedap!!!daging je SEDAP. ayam xbes!

Dzul Satay. 60sen/cucuk. Jalan Peel, Cheras


No comments:

Post a Comment